Al eerder schreven we een blog over werken in Zweden. Sebas deelt daarin zijn eerste ervaringen bij zijn Zweedse werkgever en geeft tips over hoe je zelf een baan kunt vinden in Zweden. Maar misschien wil je wel (net zoals ik) je eigen bedrijf starten in Zweden. In dit blog leg ik uit welke stappen je moet nemen en wat je alvast kunt voorbereiden.
Welke bedrijfsvorm?
Net zoals in Nederland zijn er in Zweden verschillende bedrijfsvormen. Denk aan een Handelsbolag (een vennootschap onder firma, in Nederland een VOF) of een Aktiebolag (de besloten vennootschap, vergelijkbaar met een BV in Nederland). Maar de meeste mensen die emigreren en een eigen bedrijf willen starten in Zweden kiezen voor een Enskild firma.
Enskild firma
In Nederland ga je naar de Kamer van Koophandel en nog geen uur later kun je jezelf zzp’er noemen! In Zweden gaat dat toch echt anders. Als je aan de slag wilt als zzp’er, schrijf je je in voor een ‘enskild firma’ (een eenmanszaak).
Samen een eenmansbedrijf
Veel mensen die emigreren, starten samen met hun partner een bedrijf. Je kunt onder bepaalde voorwaarden ook samen een enskild firma runnen, bijvoorbeeld als je getrouwd bent of samenwoont met gemeenschappelijke kinderen. Meestal registreert één van de partners zich als enskild firma. De inkomsten worden dan later verdeeld bij de aangifte.
Je eenmansbedrijf inschrijven
Het inschrijven van een Enskild firma doe je bij het Skatteverket, de Zweedse belastingdienst. Als je een persoonsnummer en bankID hebt, hoef je er niet heen. Alles kan online via de website verksamt.se. In één aanvraag schrijf je je in en regel je meteen je F-skatt (ondernemersbelasting), je momsregistratie (btw) en een eventuele arbetsgivaranmälan (als je personeel aanneemt).
Tijdens de online inschrijving is er een veld voor aanvullende informatie (övriga upplysningar). Wij kregen destijds als tip om hier kort je bedrijfsplan en een globale begroting te plaatsen. Dit geeft de behandelaar extra context en kan het proces soms versnellen. Want je moet wel even geduld hebben: de verwerking van je aanvraag kan tot ongeveer zes weken duren. Als er vragen zijn, neemt Skatteverket contact met je op via e-mail of telefoon.
Wat doe je in de tussentijd?
Bedrijfsnaam registreren
Wil je je bedrijfsnaam beschermen, dan moet je je ook inschrijven bij Bolagsverket. Voor een enskild firma is dat niet verplicht, maar wel verstandig als je wilt voorkomen dat iemand anders dezelfde naam gebruikt. Je kunt daar ook controleren of de bedrijfsnaam die je bedacht hebt nog beschikbaar is.
Boekhouder
In Nederland hebben zowel Sebas als ik eerder ondernomen, maar in Zweden is natuurlijk alles anders. Een boekhouder die bekend is met de Zweedse regels is dus heel fijn om te hebben. Voordat je echt start, kun je mooi op zoek naar een goede boekhouder. Je kunt dit ook voor het inschrijven al doen en vragen of je boekhouder je kan helpen bij de inschrijving van je bedrijf.
Vergunningen regelen
Wil je aan de slag als bijvoorbeeld elektricien of wil je een camping beginnen waar gasten ook een hapje en een drankje op het terras kunnen krijgen? Dan heb je waarschijnlijk een vergunning nodig. Deze moet je apart aanvragen. Of dit in jouw situatie zo is, kun je controleren via de website van Verksamt.se, waar je per branche kunt zien welke vergunningen en registraties vereist zijn.
Schuldenvrijverklaring
Vraag in Nederland bij de Belastingdienst een verklaring aan dat je geen openstaande belastingschulden hebt (verklaring betalingsgedrag). De kans is groot dat Skatteverket dat document wil zien. Houd er rekening mee dat het even duurt voordat de Belastingdienst zo’n formulier naar je heeft opgestuurd en jij het hebt ontvangen.
Open eventueel een zakelijke bankrekening
Dit is niet verplicht. Wij zelf hebben het niet. Wij kregen bij het inschrijven bij de bank automatisch twee rekeningen waar zowel Sebas als ik toegang tot hebben. We gebruiken nu één rekening voor alle privédingen en de andere rekening voor alle zakelijke zaken. Maar misschien vind jij een zakelijke bankrekening wel prettig.
Verzekeringen
Wat wil je verzekeren en wat niet? Denk aan bedrijfsaansprakelijkheid en arbeidsongeschiktheid. Als je toch nog even moet wachten, is het een mooi moment om je hier in te verdiepen en eventuele verzekeringen af te sluiten.
Begin vast met je zichtbaarheid
Je website, sociale media-profielen, marketingmateriaal en nog veel meer kun je natuurlijk allemaal al regelen terwijl je wacht op je inschrijving. En heb je hulp nodig bij bijvoorbeeld het maken van een website? Ik help je graag 😃. Lees hier meer.
Extra hulp en informatie
Het Skatteverket en Verksamt organiseren regelmatig gratis webinars over het starten van een bedrijf, het invullen van formulieren, btw en administratie. Je kan ze volgen in het Zweeds en in het Engels. Wij vonden ze nuttig. Bij de livebijeenkomsten kun je bovendien vragen stellen.
Een eigen bedrijf starten in Zweden duurt dus iets langer, maar in de tussentijd is er genoeg te regelen!
Heb je nog meer vragen over ondernemen of werken in Zweden? Of andere emigratievragen? Wij bieden een ‘Hulp bij Emigratie naar Zweden’-gesprek. In dit persoonlijke online gesprek van 60 minuten beantwoord ik al jouw vragen over emigreren naar Zweden.










Gelukkig moeten wij ons daar niet meer mee bezig houden en kunnen we heerlijk gaan genieten van ons pensioen in Zweden. Nu nog zoeken naar een mooi vakantie huis, maar dat komt vast goed 😃😘
Precies! Lekker rustig aan doen straks.
Leuk om te lezen. En erg tevreden met je werk aan Houthuus.nl ! Opzet en beheer gewoon vanuit Zweden, dat werkt prima 😀.
Haha ik ben blij dat je er tevreden mee bent! 😃